Loading

14.5 Právní vztahy, příklady,rozbor

PRÁVNÍ VZTAHY
= společenské vztahy upravené právními normami
- účastníci si nemohou počínat libovolně, ale jsou omezeni právními předpisy, musí dodržovat příslušná nařízení
- po celý život žije člověk v právních vztazích (vyživovací povinnost, povinnost chodit do školy, manželství, kupní smlouva, pracovní poměr,…)
- příklady:
a)
v občanském právu – kupní smlouva, nájemné, přepravní, pojistné, dědění majetku,…
b) v rodinném právu - manželství, vztahy mezi rodiči a dětmi
c) v pracovním právu - vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci
d) ve finančním právu – daňové povinnosti vůči státu


Rozbor právních vztahů
- vede k jejich podrobnému poznávání, zaměřuje se na tři prvky:
1) Účastníci (subjekty) – osoby, kterých se právní vztahy týkají

a) Fyzické osoby
- Mají dvojí způsobilost
I) Právní způsobilost
(způsobilost k právům a povinnostem)
- Člověk má právo být účastníkem právních vztahů, má práva a povinnosti
- Vzniká narozením, či početím dítěte, může to být i nenarozené dítě, ale musí se narodit živé
- Zaniká smrtí, či prohlášením za mrtvého

II) Způsobilost k právním úkonům
- Způsobilost, která umožňuje zakládat, měnit, rušit právní vztahy
- Vzniká dosažením věku 18 let (zletilost) nebo uzavřením manželství před 18 lety (soud musí rozhodnout)
- Zaniká s rozhodnutím soudu – př.nesvéprávnost, duševní porucha (nemusí být úplně zrušena)
- Za nezletilé a nesvéprávné jedince jedná rodič nebo jiná, soudem ustanovená osoba

b) Právnické osoby
- Subjekty, které jsou uměle vytvořeny (firmy, společnosti)
- Mohou se účastnit právních vztahů, mají práva a povinnosti
- Existují různé druhy právnických osob, které se liší podle organizační struktury nebo zaměřením své činnosti
- Př. veřejná obchodní společnost, která se zabývá podnikáním
- Př. nadace, zdržení, spolky, kterým nejde o zisk, uplatňují se mimo oblast hospodářského života
- Za právnickou osobu považujeme pouze takové celky organizací, které vznikly způsobem zákonným
- Vznik právnické osoby " na základě písemné smlouvy či zakládací listiny, právnická osoba je zapsána do evidenční listiny (do obchodního nebo jiného rejstříků) " tím nabývá právní subjektivitu
- Zánik právnické osoby " po likvidaci firmy, vymazáním z rejstříku
- Právnické osoby jsou při právních úkonech zastupovány osobami fyzickými, které za ně jednají jejich jménem na jejich účet
a) Přímo – člen té společnosti, právnické osoby
b) Nepřímo – na základě zplnomocnění jiné osoby – př. advokát
- Př.právnických osob: stát, obec, kraj
- Právnické osoby mohou vystupovat jako:
I) Společenství fyzických osob (korporace)
- Družstva, obchodní společenstva, spolky
II) Majetková společenství
- Mají buď podstatu peněžní = nadace, fondy nebo jejich podstatou jsou majetkové hodnoty (budovy) = podniky, ústavy
III) Společenství právnických osob
- Slouží k ochraně zájmu, dosažení cíle = sdružení

2) Obsah právních vztahů = vzájemná práva a povinnosti
3) Předmět = cíl ke kterému právní vztahy směřují
- Př. nájem bytu - 1. pronajímatel, nájemce
- 2. udržovat byt v obytném stavu, platit nájem
- 3. zajistit bydlení
- Př. jízda vlekem do města, utírání prachu (dítě, rodič, cílem je výchova)

4 komentáře:

  1. Po sedmi letech ve vztahu k Wilsonovi se se mnou rozloučil, udělal jsem vše, co mu bylo možné, abych ho vrátil, ale všechno bylo marné, chtěl jsem ho zpátky tak moc kvůli lásce, kterou pro něj mám, prosila jsem ho se vším , Dělal jsem sliby, ale odmítl. Vysvětlil jsem mému problému někoho online a navrhla, že bych měl kontaktovat kouzelník, který by mi mohl pomoct, abych odnesl kouzlo, abych ho vzal zpátky, ale já jsem ten typ, který nevěří v kouzlo, neměl jsem jinou možnost než to zkusit, Měl jsem na mysli kouzelník, který se jmenoval Dr. Zuma zuk a já mu poslal e-mail a on mi řekl, že není problém, že všechno bude v pořádku před třemi dny, že se můj býval před třemi dny vrátil ke mně, Druhý den to bylo kolem 16:00. Můj ex mi volal, byl jsem tak překvapen, odpověděl jsem na volání a všechno, co řekl, bylo, že byl tak líto, že se všechno stalo, že se chtěl, abych se k němu vrátil, že mě tak moc miluje. Byl jsem tak šťastný a šel k němu, tak jsme začali znovu žít šťastně. Od té doby jsem sliboval, že někdo, koho vím, že má vztah problém, bych pomáhal takové osobě tím, že se na něj nebo ona k jedinému skutečnému a mocnému kouzelníkovi, který mi pomohl s mým vlastním problémem a kdo je jiný než všechny falešné ty venku. Někdo může potřebovat pomoc kouzelníka, jeho e-mail: spiritualherbalisthealing@gmail.com nebo mu zavolat +2348164728160, můžete mu poslat e-mail, pokud potřebujete jeho pomoc ve vašem vztahu nebo cokoli jiného. KONTAKTUJTE NYNÍ PRO ŘEŠENÍ K VÁŠEM PROBLÉMŮM

    OdpovědětVymazat
  2. Moje nekonečná chvála patří tomuto hlubokému zaklínačovi, který stojí za napodobení Děkuji, doktore. Ahoj lidi, jmenuji se Donna 38, žiji v San Francisco Bay v Kalifornii. Můj emocionální život nabral velký spád a bylo mi požehnáno, protože mi byl doporučen rodinným přítelem, který se stal sestrou, bolest byla tak nesnesitelná, že mě traumatizovalo, protože mě trápily noci, díky nimž jsem málem mizel a byl prázdný asi rok před mým setkáním s Dr. Egwali, který mi pomohl oživit to, o čem jsem si myslel, že je pryč. Věřte mi, zpočátku jsem byl také nedůvěřivý kvůli mým různým setkáním s řadou kouzelníků a webových stránek, které byly na pokraji přivedení mého milého manžela zpět ke mně, vždy jsem stál silný a také jsem věděl, že musí existovat spolehlivé místo, které by pomohlo mému vlastní divočina, byla to opravdu velmi špatná situace, pak Kathy našla článek doktora Egwaliho a dala mi ho, kontaktoval jsem ho a vysvětlil, čím procházím, pak musel provést určitý rituál, při kterém byly dodrženy všechny nezbytné postupy, protože to úžasné setkání, v němž byl náš život tak barevný, protože od té doby byl ideálním manželem, kterého jsem kdysi ztratil a miluji vůči sobě i dětem .. Ještě jednou díky, doktore, můžete se k němu připojit na kterémkoli z těchto médií a být šťastnou duší jako já doufám, že najdeš štěstí!

    Viber / WhatsApp: +2348122948392
    E-mail: dregwalispellbinder@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  3. Dobře napsaný článek. Osobně si myslím to, že by se měly právnické služby a základní právo prostě vyučovat všude. Protože pak spousta lidí neví, kde třeba hledat spor se sousedem. Že to řeší Občanský zákoník, jestli mi rozumíte. Nebo třeba dostanou přestupek a pořádně neví, jak se bránit proti neoprávněné pokutě. Ale ono je to složité, když dneska ani spousta řidičů neví, jaká oprávnění má PČR a jaká oprávnění mají strážníci Městské policie. ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj přátelé, úžasné a úžasné svědectví o velkém kouzelníkovi, o které se opravdu rád podělím. Získat svou ženu zpět je to, co jsem nejméně čekal a nikdy jsem si to nedokázal představit. Já a moje žena jsme pět let manželé a žijeme šťastně, ale najednou se úplně změnila a odvrátila se ode mě a nikdy jsem nevěděl, co se děje, snažil jsem se jí zeptat, ale odmítla mi říct, co problém je, a jak šel čas, usilovala o rozvod. Byl jsem tak ustaraný a zmatený a dělal jsem vše, co bylo v mých silách, abych ji dostal zpět, ale nebylo to snadné, myslel jsem, že veškerá naděje je ztracena, a během mého hledání cesty ven mi přítel, který měl podobný problém, řekl o skvělém kouzelníkovi jménem DR WALE, který mu pomohl získat zpět i jeho ženu. V celém svém životě jsem nevěřil na kouzla nebo magii, protože jsem si nikdy nemyslel, že by to fungovalo, ale snažil jsem se dát tomuto muži šanci a k mému největšímu překvapení na mě seslal kouzlo, ale dnes jsme zase spolu v krásném domově. se třemi krásnými dětmi. Jsme spolu opět šťastní a využívám této příležitosti, abych řekl komukoli, kdo prochází podobnou situací, aby ho kontaktoval na WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 nebo e-mail: drwalespellhome@gmail.com

    OdpovědětVymazat