Loading

2.2 Objasni zvláštnosti a význam sociálního vnímání

= je zvláštním druhem vnímání, je to proces, v němž z vnějších projevů druhého člověka usuzuji jeho vnitřní psychické charakteristiky, zahrnuje sociální vnímání i hodnocení. Pro mezilidský vztah je důležitější, jak na sebe působíme, než jací jsme.
To, jak vnímáme ostatní osoby, podléhá určitým zákonitostem. Máme tendenci uvažovat o ostatních v určitých kategoriích, schematech a stereotypech. Velkou roli hrají také různé efekty vnímání, jako např. efekt prvního dojmu.

Schemata
- ovlivňují co a jak vnímáme : selektivní pozornost – čeho si všímáme
selektivní paměť – co si zapamatujeme
- jsou membránami, které vytřídí přijímané informace na ty, které zapadají do stanoveného schematu a ostatní, které ignorujeme

Stereotypy
- osobu nevnímáme jako konkrétní, ale pohlížíme na ni jako na příslušníka určité skupiny např. rasy, etnika, pohlaví a hodnotíme její jednání podle toho, co od ní očekáváme.

První dojem
- připisování určitých vlastností druhé osobě podle jistých schémat (např. podle její fyziognomie, sociálního statu apod.)
- umožňuje "udělat si o někom obrázek" bez dlouhých úvah a přispívají ke snadnější orientaci v sociálním prostředí.
- záleží na pořadí, v jakém se dozvíme jednotlivé údaje - první dojem předurčuje způsob vnímání všech následujících informací

Chyby v sociálním poznávání:
- haló efekt – na základě jediného nápadného rysu posuzuji i vlastnosti ostatní
- laická logika – domníváme se, že z přítomnosti jedné vlastnosti logicky vyplývá přítomnost jiné vlastnosti (př: z inteligence => slušnost či mravnost apod.)
- efekt mírnosti – jedince posuzujeme mírněji, protože je nám sympatický
- efekt sociálního postavení – očekávání psychických vlastností podle příslušnictví k určité sociální skupině
- projekce – promítáme své motivy, zájmy, postoje a názory do ostatních lidí
- za základní klíče sociální percepce se považují výraz (zejména mimický), vzezření (např. i způsob oblékání), obsah řeči a její forma (co člověk říká a jak), status (socioekonomické postavení), případně příslušnost k etnické skupině a ovšem chování.

faktory ovlivňující sociální vnímání :
1. vztah mezi vnímajícím a vnímaným
2. optimista vnímá především kladné vlastnosti, pesimista si všímá hlavně záporných
3. mnozí lidé mají svou „teorii osobnosti“, kdy na základě jedné vlastnosti automaticky usuzují na další vlastnost (kdo lže, ten krade, vysoké čelo = inteligence, obézní = líný)
4. lidé také často připisují vnímaným osobám své vlastnosti (projekce)
5. nebo se snaží jedinci připsat ty vlastnosti, které jsou typické pro jeho skupinu, ke které patří
6. jsou ovlivněni předsudky
7. důležité je též pořadí informací, nejvíce jsme ovlivnění tzv. prvním dojmem
8. čím více informací, tím více je naše představa o druhém člověku přesnější
9. naše vnímání může zkreslit přetvářka vnímaného
10. haló efekt- tendence hodnotit člověka podle prvého dojmu. Posouzení druhého na základě neadekvátního dojmu, spojené s následným vytvářením neodůvodněných závěrů.
11. vnímání ovlivňuje také popularita osoby, kterou vnímáme

Žádné komentáře:

Okomentovat