PREVENCE SOCIÁLNÍCH DEVIACÍ
-prevence → předcházení pokusy o předcházení (eliminaci) trestné činnosti před jejím započetím nebo pokračováním
a) terciální
-pracuje se s jedinci, kteří mají na kontě kriminální činy, či berou drogy
-hlavní rolí prevence je ochrana společnosti, snižování následků
-instituce: DROPIN, protialkoholové léčebny, psychiatrické léčebny, vězení, výchovné ústavy
-většina lidí, kteří se dostanou do tohoto typu ústavu, potřebují pak po zbytek života dohled
b) sekundární
-pracuje se s lidmi, kteří balancují na hraně, úkolem prevence je strhnout jedince na dobrou stranu
-instituce: sociální pracovníci, kteří chodí mezi rizikovou mládež (lidé v terénu), výchovné ústavy, pedagogicko-psychologické poradny, jiná protidrogová centra, církevní charitativní organizace
-sekundární prevenci by měli vykonávat učitelé, rodiče
c) primární
-práce se sociálně „zdravými“ jedinci, kteří nepáchají delikventní činnost, prevenci by měli provádět rodiče, učitelé, ale i společnost
Prevence kriminality dětí a mladistvých
-subjekty prevence:
1) děti, které selhávají ve škole
2) děti s poruchami chování
3) děti zneužívané a týrané v rodinách
4) děti ze čtvrtí s vysokou úrovní kriminality
5) děti z rodin žijících pod hranicí životního minima
6) děti z neúplných rodin (bez otce či matky)
Specifické znaky trestných činů mládeže
-trestná činnost souvisí s tím, že jedinci jsou sociálně nezralí, mnohdy nemají ukončený morální vývoj
-dochází u nich k psychickému, fyzickému a duševnímu rozvoji
-zažívají různé stresové situace, které nejsou schopni řešit v souladu se společenskými pravidly
1) nepromyšlené chování → nezajímají ho důsledky, náhodnost místa a nevhodné nástroje pro získání lupu, nedokonalé zastření stop
2) dělají to ze snahy (nebo z donucení) zalíbit se nebo zavděčit členům skupiny
3) často je pácháno ve skupině, dvojicích →svěřují se členům, rozdělení lupu podle hierarchie, ve skupině získávají alibi, jestliže se na ně přijde
4) jednají emotivně (pod vlivem situace) ne rozumově → nedocení nebezpečí, důsledky
5) touha po dobrodružném zážitku
6) sklon k radikalismu → brání spravedlnosti do svých rukou
7) používají nepřiměřené prostředky, mají menší životní zkušenost, nejsou schopni odložit uspokojení svých potřeb
8) většinou odcizují předměty, které se jim momentálně líbí nebo je potřebují, motivem je touha po obohacení, vézt nákladný způsob života
9) vyplývají ze somatických (tělesných) znaků → mrštnost, větší schopnost pohybu, nižší postava, menší výška, váha (děti mohou být využívány)
10) neúměrná tvrdost a agresivita → zbytečně ničí předměty (př. vandalismus, znehodnocování věcí, kostely, hřbitovy, ničení cizího majetku, fasády na domech, čmáranice, lavičky v parku, lavice ve škole)
11) šikanování → tvrdost, agresivita
12) značný vliv má alkohol, návykové látky zvyšující agresivitu a podporují nepřiměřené reakce na vnější podměty
13) blízký začátek sexuálního života a s tím spojena promiskuita
Žádné komentáře:
Okomentovat