Loading

4.3 Vývoj citů, možnosti jejich regulace

a) novorozenec
- schopen rozlišit základní pocity=> libé x nelibé
- souvislost=> rozvíjí poznávací činnost + rozvoj citového života
- rozvoj poměrně rychlý=> 6-ti týdenní kojenec= ÚSMĚV, což není náhodná reakce
- 18 měsíců=>dítě si uvědomí svou odlišnost a intenzivně prožívá vztahy 2 způsoby: uspokojený a neuspokojený
- důležitost láskyplného prostředí=> rozvoj obrazu lidského okolí, tento model s nimi neustále roste a rozvíjí se, doplňuje
b) útlé dětství- na poč. převažuje výbušnost, vzrušivost
- rozvoj citů žádosti, zvědavosti, cit k matce a blízkému okolí
c) školní věk- útlum afektů, učí se sebeovládání
- rozvoj intelektuálních, etických a estetických citů
- v tomto období vzrůstá význam vztahů, přátelství, lásky
- postupně bychom měli dospět ke stabilitě a vyrovnanosti

ovládání emocí: podíl mozkové kůry na emočním prožitku zajišťuje možnost emoci vědomě posoudit a učinit rozhodnutí. Prefrontální kůra plně dozrává až po věku dvaceti let, což vysvětluje, proč děti mívají záchvaty vzteku a dospívající bývají impulzivnější než dospělí. Ovšem každý se umí ovládat jinak. Někdo vzplane pokaždé, když se rozzlobí. Obecně je možné naučit se strach a další nepřiměřené emoce ovládat np. pomocí dechových cvičení, meditace a jógy.
Jak zneškodnit vztek- účinný způsob je vzdálit se od zdroje a „počítat do deseti“

Žádné komentáře:

Okomentovat