Loading

17.2 Jak vzniká na trhu poptávka, jaké faktory ji ovlivńují?

● POPTÁVKA
- Množství zboží, které jsou kupující ochotni při dané ceně koupit
- Má dvě proměnné: cena (p) a množství (poptávaného) zboží (q).
- Poptávané množství se mění v opačném směnu než cena = zákon klesající poptávky. Poptávková křivka (=poptávka) zachycuje závislost poptávaného množství na ceně, značí se D.
● Proč s rostoucí cenou klesá poptávané zboží?
1) důchodový efekt = kupující je omezen svým důchodem (mzda, kapesné) – má důchodové omezení. Jestliže cena stoupne, sníží se poptávené zboží = může si koupit méně.
2) substituční efekt = zdraží-li se jedno zboží, může ho spotřebitel nahradit jiným zboží, (levnějším) – spotřebitel může měnit strukturu své spotřeby, drahé zboží nahradí levnějším.

● Celková poptávka
- Vliv na ní mají jiné faktory, cena se teď měnit nebude.
1) změna v úrovni důchodu - snížení a zvýšení důchodů př. průměrné mzdy stouply) – pokud se celá poptávková křivka posune vpravo, množství důchodů se zvětší; jestliže důchody snížíme – poptávková křivka se posune vlevo.
2) změny cen substitutů – substitut = zboží, kterým můžeme své poptávané zboží nahradit (př. místo kuřecího masa si koupíme maso vepřové). Jestliže zlevní vepřové, poptávka po kuřecím masu klesne a posune se doleva. Zdraží-li se vepřové, poptávka po kuřecím vzroste a křivka se posune doprava.
3) změny cen komplementů – komplement = zboží, které spotřebu mého poptávaného zboží doprovází (auto – poptávané zboží, benzin – komplement). Zdraží-li se benzín, poptávka po autech se sníží, posune se doleva. Zlevnění benzínu znamená zvýšení poptávky po autech, křivka se posune doprava.
4) změny v preferencích spotřebitelů – nezáleží mna tom, zda je cena výrobku vysoká či nízká, ale záleží na tom, čemu dá člověk přednost. Závidí to na reklamě, kvalitě výrobku, užitečnosti, módě. Př. poptávka po kloboucích. Klobouky vyšly z módy – celková poptávka klesne, posune se vlevo. Klobouky přišly do módy – poptávka se zvýší a křivka jde doprava.

Žádné komentáře:

Okomentovat