● NABÍDKA
- Množství zboží, které je výrobce (prodávající) ochoten prodat, dobrovolně dodat na trh při určité ceně.
- Opět má dvě proměnné: p. q.
- Nabídková křivka se značí S – znázorňuje závislost nabízeného množství na ceně. Zákon nabídky: S rostoucí cenou roste také nabízené množství (a naopak).
● Proč s rostoucí cenou rostě nabízené množství?
1) zájem výrobců – vysoká cena vyvolá zájem, mohou získat více, je to pro ně lákavé
2) vysoká cena je podmínkou pro zvýšení nabízeného množství – čím je vyšší cena, tím vyšší je zisk, pak tedy mohou znovu investovat a tím se zvyšuje množství nabízeného zboží.
3) na trh mohou vstoupit i výrobci s vyššími náklady – vysoká cena jim ty náklady pokryje
● Celková nabídka
- Na celkovou nabídku mají vliv i jiné faktory nejen cena.
1) výrobní náklady – jsou ovlivněny:
a) technika – technický pokrok zlevňuje výrobu = nabídka poroste
b) ceny vstupů – př. suroviny, energie, pracovní síla. Budou-li se ceny vstupů zvyšovat, celková nabídka klesne. Jestliže ceny vstupů klesají (nižší mzdy, šetření na zaměstnancích, získáme levnější suroviny) – nabídka poroste.
2) ceny výrobních substitutů – výrobní substitutu (alternativní výrobek) = výrobky, které můžeme vzájemně nahrazovat. Budeme dělat to, na čem nejvíce vyděláme. Pokles ceny jednoho, vyvolá zvýšení nabídky druhého (př. pokles ceny žita, vyvolá zvýšení zájmu o ječmen). Zvýšení ceny jednoho, vyvolá snížení nabídky druhého (př.- zvýšení ceny žita, vyvolá snížení zájmu po ječmene).
3) organizace trhu – př. zvýšení cel = pokles nabídky, odstraněním (omezení dovozu) vyvolám zvýšení nabídky
4) specifické faktory – např. počasí, sezónnost produkce, sucho, plísně, výkyvy počasí, které zmenšují nebo zvětšují úrodu nebo sezónnost produkce (v zimě nesou slepice méně vajec)
Žádné komentáře:
Okomentovat