Loading

21.2 Naivní materialismus milétské školy

MILÉTSKÁ ŠKOLA
-nejstarší filosofická škola
-název podle města MILÉTOS (leží na pobřeží Malé Asie)
-během velké řecké kolonizace osídlili Řekové Malou Asii → město Milétos se stalo křižovatkou obchodních cest 3 kontinentů (Afrika, Asie, Evropa,…), po těchto cestách se také šířila kultura, vynálezy, moudrost → Miléťané je tedy mohli vstřebávat

THÁLES Z MILÉTU (624-546)
-byl obchodník, čili finančně zajištěn, měl tak dostatek času na to, aby přemýšlet a filosofoval (kde se vzalo moře, hvězdy,…), tyto poznatky mohl pak využít (astronomie, matematika, filosofie,…)
-pralátku viděl ve VODĚ → nebyla to obyčejná voda, ale cosi božského → voda vším proniká a vše oživuje, stejně jako božstva
-voda existuje v mnoha podobách, ale stále zůstává tím, co je – je to stále voda → ať je to pára, led, tekutina → pára je postatou plynů, led pevných látek, tekutina všech tekutin → tak je to i s božstvím → je věčné, všem proniká a umožňuje existenci
-proč voda? → voda = zdroj života → pozoroval oceán, cestoval hodně, plavil se za obchodem, v Egyptě studoval zavlažovací systém → bez vody by nebyl život
-šlo mu o pochopení světa a jeho řádu, nešlo mu o využití či ovládnutí světa a přírody
-pomocí filosofie máme vidět to, co smysly vidět není (ovlivnil pak Platóna)
-citáty: „Země leží na vodě“. „Vše se živí vlhkem“. „Vše vzniklo z vlhka a vody“ . „Příroda je plná bohů“ → voda je symbol božskosti, vše z ní vzniká, proniká tím a umožňuje existenci.
-poznatky Thaléta: Thaletova věta, kružnice – matika, fyzika. Změřil výšku pyramid podle stínu. Určil vzdálenost lodí na moři. Předpověděl zatmění slunce 28.5. 585 = symbolický začátek filosofie. Měl znalosti z mnoha oborů. Pozoroval přírodu a od otázek konkrétních šel k otázkám abstraktním. Pozoroval hvězdy a spadl do jámy → složka se mu smála, že je snílek. Předpověděl úrodu oliv, a přestože hodně vydělal, nešlo mu o peníze. Nebeskou báň rozdělil na 5 sfér. Určil Arktidu a Antarktidu.

ANAXIMANDROS
-žák Thaléta
-podle něj není základem voda ani vzduch, ale APEIRON (péros = hranice, apeiron = za hranicemi) = neomezené, věčné, nekonečné, bez hranic, je nadáno životem a pohybem
-z tohoto věčného vznikají všechny věci a zase se do něho vracejí
-když věci vzniknou, chtějí existovat a zůstat zde věčně → toto je ovšem provinění a troufalost, protože tak bání vzniku novách věcí → proto jsou odsouzeny k zániku ¬→ jde tedy o „boj o bytí“
-napsal spis „O přírodě“ → vyslovil názor, že příroda má svůj řád a vše co vznikne musí zaniknout
-poznatky: vzdělaný, nadaný. Nakreslil první mapu světa, zdokonalil sluneční hodiny. Vynalezl pomůcku pro určování poledne. Zárodky vývojové teorie → podle něj vznikl člověk z živočichů, patrně z ryby (člověk dospěl v útrobách ryby a ona ho pak dospělého vyplivla). Země je válec vznášející se ve vzduchu. Slunce podle něj pokračuje v kruhovitém pohybu pod zemí. Předjímal gravitaci.

ANAXIMENES
-žák Anaximandra
-podle něj vše vzniklo ze VZDUCHU → „Vzduch se liší ve své povaze řídkostí a hustotou, je-li zřeďován, stává se ohněm, a je-li zhušťován, stává se větrem, pak oblakem – a ještě více – vodou, potom zemí, potom kameny a ostatní vzniká z toho“. = vše vzniklo zhušťováním nebo zřeďováním vzduchu
-duši chápal jako DECH (psýché = oživuje) → s prvním nadechnutím se rodíme, s posledním umíráme

Žádné komentáře:

Okomentovat