Loading

27.2 J.A.Komenský

JAN AMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670)

Život:
- Narodil se 28.3. 1592 na jižní Moravě (pravděpodobně v Nivnici u Uherského Brodu a nebo v Komně od toho Komenský), zemřel 15.11. 1670 v Nizozemí a je pohřben v Naardenu.
- Brzy po svém narození osiřel. Čeští bratři se za něj přimluvili, aby byl přijat na německou univerzitu v Heidelbergu, kde byli rovněž protestanti. Navštěvoval také školu založenou Janem Blahoslavem. Později působil v Přerově jako kněz a učitel. Pak i ve Fulneku, ke ho zastihla válka. Nevedlo se mu dobře. Zemřela mu žena i 2 děti na mor. Ještě 2x se oženil a posléze ovdověl.
- Po roce 1648 se jako nekatolík rozhodl odejít ze země a už se nevrátit zpátky (i když v to doufal do uzavření vestfálského míru). Jeho halvní působiště se stalo Lešno v Polsku (exulantské centrum JB). Napsal tu „Poklad českého jazyka-slovník Tesaurus“. Jednalo se o největší dílo, jež by ho proslavilo. Bohužel shořelo, přišel o knihovnu a rukopisné práce.
- Dále působil ve Švédsku, v severním Baltu v Eblagu. Doufal, že Švédové se zasadí o náboženskou svobodu v Čechách. Pobýval i v Maďarsku, Šařišský potok na Slovensku. Žil v Londýně.
- Byl pozván do USA na Harvard. Zdálo se mu to nerealizovatelné a odešel do Holandska, kde skončil jeho život a dílo.

Filosofie:
- Významný myslitel evropského novověku, současník Descartesa. Několikrát se spolu setkali, diskutovali spolu, v mnohém si byli rozdílní. V některých dílech Komenský s Descartesem polemizuje. Descartes byl především matematik, Komenský proslul jako pedagog
- Jeho pedagogika nebyla samoúčelná. Měla být prostředkem k dosažení cílů (školu chápe jako dílnu lidskosti)
- Komenský chtěl dát světu harmonii, provést všenápravu lidských věcí (zničených třicetiletou válkou). Podobně jako poutník v labyrintu Komenský celá léta bloudil Evropou, přesvědčoval švédského kancléře, sedmihradská knížata, anglického krále, byl v Polsku, v Uhrách, hledal návrat k předbělohorské toleranci. V Habsburcích viděl síly, které všenápravě zabraňují.
- Psal pedagogické spisy, aby výchovou a vzděláním mohla být provedena všenáprava světa. Nabádal ke studiu jazyků, aby si lidé rozuměli a svět se stal harmonickým. Mnoho statí věnoval válce a míru. Apeloval na morálku. Snažil se burcovat svět, aby se stal harmonickým. Hledal správné určení pro církev, pro úřady, panovníky, státníky. Uvědomoval si důležitost politiky, apeloval v ní na morálku. Přemýšlel o evropských národech, volal jejich spolupráci.

Dílo:
-Všeobecná porada o nápravě věcí lidských
-Pansofické dílo = všemoudré (pan=vše, sofia =moudrost)
-Filozofické dílo, slouží jako náprava konfliktního světa → návod jak změnit svět k lepšímu a to vzájemnou tolerancí a vzájemným pochopením
- Řešit spory jen mírovou cestou, ne válkami, hledal východisko ve vzdělání
- Jeho filosofie je zčásti utopií, ale on nechce vybudovat izolovaný dokonalý stát, ale jde mu o uvedení myšlenek do současného reálného světa
-Chce, aby se zástupci všech státu a církví setkali, spolu řešili otázky a problémy
-Jeho myšlenku sjednocení Evropy na společných základech, později přejímá T. G. Masaryk

Žádné komentáře:

Okomentovat