- Za pár let po smrti Tomáše Akvinského začala dostávat jednotná křesťanská kultura trhliny. Filozofie a věda se stále více odtrhávaly od teologie, víra k rozumu měla volnější vztah. Zdůrazňovala se nemožnost pochopit Boha rozumem, nebylo nejdůležitější Boha chápat, nýbrž podřídit se Boží vůli. To otevřelo možnost nových vědeckých metod a nové náboženské vroucnosti. Tak byl položen základ renesanci a reformaci.
- Ve středověku byl zájem filozofie soustředěn na Boha a onen svět.T. Akvinský otevřel diskusi o vztahu mezi „přirozeností a milostí“. Podle T. je lidská vůle zkažena prvotním hříchem, ale rozum ne. Proto je ve světě rozumu člověk samostatný. Z toho vycházela „přirozená teologie“, která pramení z našeho vlastního rozumu a je nezávislá na božím zjevení zprostředkovaném biblí. T. tak připravil cestu renesančnímu humanismu. Ohnisko zájmu se přesunulo k člověku a jeho vztahu k přítomnému materiálnímu světu, náboženské otázky ustoupily do pozadí.
24.1 Vysvětli vznik renesance v Itálii. Nové pojetí světa u M. Koperníka, J. Keplera, G. Bruna, G. Galileiho
24.2 Politické názory M. Machiavelliho, program Erasma Rotterdamského, Eseje de Montagne
24.3 Význam přírodních věd na počátku novověku, osobnost Francise Bacona
24.4 Anglický empirsmuc Locka, Berkeleyho, Huma
24.5 Racionalismus, novověký obrat k subjektu- osobnos Reného Descartese, B. Spinozy, monadologie W. Leibnize
Thomas Mora, Hugo Grotia. Bude doplěno
Žádné komentáře:
Okomentovat